torsdag 5 augusti 2010

3000 miles

Kentucky is hot and humid, and showers accompanied by thunderstorms are also quite common here. Yesterday I found shelter in a liquor store that was also used as a bar (and what a bar). I couldn't believe my luck when I realized they actually had Belgian white beer. I haven't had any Belgian beer since my stay with Lester in Kansas.

And then when the rain had stopped and I went outside, I met another bicyclist, Eric, who I ended up cycling with the rest of the day and then also today. I haven't really had any bicycling company since the very first week of this trip. (Well, except for some ten minutes here and there with Terry every time he passes me somewhere along the route.) I had fun cycling and talking with Eric, and my fully charged mp3 player could stay fully charged. He gave me a great idea for a future holiday project in the US. Apparently there is a 200 miles long trail (John Muir?) that ends at the Mt Whitney. He also talked about climbing not only the Denali, but also the Mount Everest. (And Eric, now you really have to!)

Anyway, the humidity is a pain, and especially so when camping. Everything is moist and what gets wet will just stay wet. I am happy to have a Couchsurfing host tonight here in Berea. I hope I can get to clean and dry the tent and camping mat.

All the way from Colorado, eastbound cyclists have warned me about the Kentucky dogs and the Kentucky drivers (or in some cases, Kentucky citizens overall). But so far I haven't encountered any problems whatsoever with dogs nor drivers (or anyone else). People are just as nice and friendly here as in all the other states I've cycled through, and as for the dogs, I don't seem to need the dog mace at all.

What makes riding a little bit more risky though, is that the roads rarely have shoulders. There isn't always enough room for trucks coming from both ways AND a little cyclist. Also, a couple of days ago, I was crossing a street to get to what I thought was the shoulder (it turned out to be a turn lane) I was close to get hit by a SUV. When I had stopped, and the car had stopped, I could touch the hood.

There was never any real danger, I suppose, but I was a bit shaken (and also, it was over 100 degrees and terribly humid) so I decided to not continue bicycling to the next town as planned, but to go to the Coca Cola museum instead, which was just around the corner. This is the only museum I have visited so far on my trip. (What does that say about me?)









12 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Yeah! Belgian beer! Mmmmm...malty goodness. Also, be thankful for the occasional rain. It's been 110+F here for the past week. -Lester

6 augusti 2010 kl. 04:12  
Blogger Leopold sa...

3000 miles! Inte illa!

Du fick lite tips om snacks och cereal tidigare; nu är det dags att prata öl.

Det finns faktiskt några stycken amerikanska öl som går att dricka. Om du inte har smakat på dem ännu, skulle jag föreslå:

- New Glarus Spotted Cow, Wisconsin
- Sierra Nevada Pale Ale, California
- Fat Tire Amber Ale, Colorado
- Sam Adams Boston Lager
- Yuengling Traditional Lager, Pennsylvania, (landets äldsta bryggeri)
- Blue Moon Belgian White (egentligen en Hoegaarden kopia)

De vanligaste sorter (typ Busweiser, Coors, Miller, osv...) kan du använda om du vill tvätta din cykel eller släcka din lägereld, men jag skulle inte dricka dem.

//Leo

7 augusti 2010 kl. 11:05  
Anonymous Anonym sa...

Hey Monica,

nog maar weer een poging om een comment op je blog te posten ('t werkt steeds maar niet, geen idee wat ik verkeerd doe). Het is erg leuk om al je fiets avonturen te kunnen volgen (lekker lui vanaf de bank ;-). Het klinkt alsof je echt een geweldige trip aan het maken bent. Had je route op m'n facebook pagina gezet, maar niemand woont langs jouw route, de dichtsbijzijnde woonde nog 100 km verder, leek me niet echt een optie.
Hier hebben we de vierdaagse weer achter de rug, het was weer een gezellige, drukke week, de hele week mooi weer gehad (dat was héél lang geleden!).
Ik hoop dat het laatste deel van je reis net zo voorspoedig gaat als 't deel dat je tot nu toe afgelegd hebt en dat je nog veel leuke, interessante mensen tegen zal komen (en geen agressieve hondjes ;-)

Veel succes en plezier nog!!!!

Grtz Leoniek

7 augusti 2010 kl. 14:58  
Anonymous Anders Forselius sa...

Hur ser fortsättningen på resan ut? Blir det New York som slutmål eller tar du D.C som planerat?
Ha en fortsatt fin resa!
/Anders F
www.sam-borombon.se

8 augusti 2010 kl. 04:34  
Blogger ACROSS THE US sa...

Leo: Blue moon fick jag pa affaren som namns i inlagget och det var HELT OK. De ovriga far jag forsoka hitta nanstans. Just nu dricker jag Busch, men det kanske ocksa ar ett ol jag borde anvanda for cykeltvatt? Det smakar lattol.

Leoniek: I weet echt niet waarom het af en toe moelijk is om commentaren te plaatsen, maar je bent echt niet de enige die problemen ervaart. Hoe dan ook, ik ben blij dat je blijft proberen, want het is echt leuk om te lezen. Ik dacht aan de vierdaagse gedurende de hele vierdaagse week, en ik kijk ernaar uit om volgend jaar weer mee te doen (als ik mag... volgend jaar wordt het weer loten, he....)

Anders: Jag ar fortfarande i Kentucky, men imorgon bor jag hinna till Virginia, och som det verkar kommer jag att ha tillrackligt med tid for att inte bara cykla upp till NY utan aven for att hinna med en tur (turisbuss) till Niagarafallen. Sa det ar planen. Jag har traffat folk som har cyklat FRAN Washington, och de sager att det gick helt problemfritt, sa jag ska forsoka cykla in. Ska du till Washington eller NY?

8 augusti 2010 kl. 13:35  
Anonymous Ida sa...

Och NU fick jag för mig att kolla in en karta...du är ju nästan framme ju! Har pinsamt dålig koll på USAs stater, insåg jag. Men nu vet jag, tack vare dig :). För varje gång jag tittar in här blir jag ännu lite mer imponerad av hela projektet. Här har man varit lite stolt över att ha lyckats få ihop en veckas bilande i Värmland, liksom... *garv* Stort lycka till med resten, det ska bli så roligt att träffa dig och höra hela historien när du kommer hem. Du får väl hyra nån riktigt stor sal på Humanisten nån lördag och hålla ett femtimmarsföredrag :).

9 augusti 2010 kl. 01:10  
Blogger ACROSS THE US sa...

Ida: Ja, det borjar narma sig, men an har jag ett par - tre veckor kvar och en sisadar 800 miles skulle jag tro, om jag nu ska anda upp till NY, vilket ar planen om Appalacherna inte tar for lang tid. Nagra femtimmarsforedrag behovs inte. Jag bara cyklar och cyklar. Det ar snabbt meddelat. Var Varmland bra?

9 augusti 2010 kl. 03:30  
Blogger knothist sa...

Monica, glömde du att ta kitty katter. De saknar dig så mycket och jag har haft en tid med dem i morse efter avresa. Tack för dessa fina kommentarer i vår gästbok. Du glömde att titta på bilderna jag tog av Eric, vill du att jag ska skicka dem till dig på något sätt?

9 augusti 2010 kl. 04:55  
Anonymous Ann sa...

Jädrar vad du trampar på! Jättekul att följa hur det går och jag är glad att du inte behövt använda tårgas för att ta dig fram!
Hoppas du kommer iväg till Niagarafallen också, de är mäktiga! (Fast jag var å andra sidan sett förtjust i (och äcklad av) Las Vegas och lite impad av Grand Canyon så det återstår att se vad du tycker :) Kram!!

9 augusti 2010 kl. 12:45  
Blogger ACROSS THE US sa...

Ann: Jag ska forsoka hinna med Niagara-fallen. Grattis pa fodelsedagen i efterskott! Jag tankte pa dig hela dagen nastan.

10 augusti 2010 kl. 12:44  
Anonymous Sofia sa...

Ta då hand om dig för guds skull, blir ju orolig när du pratar om att vägen inte räcker till i bredd.. Jag vill ha hem en hel och frisk kusin =)

Det går lite segt med uppdateringsläsningen för mig, jag vet inte om det är min engelska som är dålig eller om det bara är så att jag ogillar att läsa engelsk text =S
Jag testade google translate - men översättningen de gav var rent komisk, och det tog väldigt lång tid att begripa vad det egentligen stod *haha*

Nu har jag ju inte läst alltihop, så du kan ju ha skrivit om det någonstans - men har du fått uppleva några tornados eller superläckra åskoväder ännu?

Kram Sofia

10 augusti 2010 kl. 13:25  
Anonymous Ida sa...

Värmland var enormt fint på många sätt. Myggorna var inte många alls, även om de som fanns var rätt mordiska. Du kanske kan förlägga nästa års cykeläventyr dit, så kan du få en liten röd följebil? :P

10 augusti 2010 kl. 14:22  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida